Optimera design, produktion och reservdelstillverkning med polymer
Vill du förstå hur företag som General Motors, Radford Motors och Roush Performance använder polymera material i 3D-printning för att minska vikt, kapa ledtider och förenkla tillverkningen? Denna guide visar hur polymerer ersätter metall i fordonstillverkning – med bättre flexibilitet, hållbarhet och ekonomi som resultat.
Lär dig vilket material som passar var i tillverkningskedjan – från prototyp till låg- och högvolymsproduktion. Detta får du veta i guiden:
Vilket material för vilket ändamål?
- Produktutveckling (mock-ups, prototyper, visuella modeller)
- Produktionsstöd (fixturer, jiggar, verktyg)
- Slutproduktion (låga till höga volymer, reservdelar)
Praktiska exempel från industrin
General Motors ersatte tunga ståldelar i ett transportband med 3D-printade nylonkomponenter och sparade 75 % i ledtid. Radford Motors använde FDM för att tillverka dashboards i sin Lotus Type 62-2, medan Roush Performance producerade tusentals delar till Ford F-150 – snabbare och till lägre kostnad än formsprutning.
Så väljer du rätt material för varje steg i tillverkningen
Få insikter om material som tål UV-ljus, kemikalier, höga temperaturer eller kräver flexibilitet och stötdämpning. Oavsett om du behöver slitstarka verktyg eller transparenta detaljer med perfekt finish – rätt polymer gör skillnad.
Prestanda jämfört med metall
Polymerer väger mindre, kräver mindre underhåll och kan formas snabbare än metall – utan att kompromissa med styrka. I många fall är de ett bättre val för både funktion och ekonomi.
Ladda ner guiden och få en komplett översikt över de mest använda polymera materialen inom fordonsindustrin – direkt i din inkorg.
Ladda ner white paper
Fyll i dina uppgifter så skickar vi dokumentet till din mejl.
